Gene Clark, Life’s greatest fool

Gene Clark

Aquest pròxim dissabte a les 22:30 a La Movida, la promotora Rudy Sessions organitza en el 70è aniversari del seu naixement un homenatge al gran Gene Clark a càrrec del no menys homenajable Sid Griffin, exlíder dels mítics The Long Ryders (els de “Looking for Lewis & Clark”, sí). Com ja vàrem fer en ocasió del concert que va oferir a l’illa Graham Parker, els vàrem convidar a que ens fessin un top dels seus discos preferits de Clark. La intro ens l’ha regalat un altre dels membres de col·lectiu, Tomeu Gomila, parlant de l’erudició de Pepe Delgado, autor de la tria. Com mola que ens facin la feina i que a més ens la facin bé.

Sid Griffin

Poca gent a Europa deu tenir més vinils d’en Gene Clark que el nostre rudy partner Pepe Delgado. Vos hauríeu de plantejar posar-lo en nòmina, maldament sigui barralet… Simplement vull dir que Gene Clark va viure turmentat però fent grans cançons fins a la mort (a l’any 1987 encara trobam aquella joia que es deia “Del gato”, amb la seva parella Carla Olson).

Fer aquest homenatge al “Byrd wo flew alone” era una puta obligació moral, i fer-ho amb Sid Griffin (comandant dels Long Ryders, revitalitzadors del so Byrds als 80) i amb uns músics tan selectes i, alhora, fans de Long Ryders i Byrds (com és el cas dels granjeros i Xavi Escutia), o amb el jove teclista Joey de Toni Monserrat Inc. (en Toni va ser dels pocs mallorquins que, amb només 19 anys, va veure Long Ryders a Barcelona… i guarda com a record haver-li tocat les botes a Sid des de primer fila). Tot això no fa més que tancar un meravellós “full circle” (una altra gran cançó del mestre Gene Clark).Tomeu Gomila.

+++

Per Pepe Delgado.

“She don’t care about time” (1965)
Había que ir muy sobrado, o ser duro de oreja, para que una maravilla de composición como esta se quedara como cara B de un single (“Turn, turn, turn”). Mira cara a cara y sin complejos al repertorio de los Beatles. Sólo bajaría los ojos un poco, con vergüenza reverencial, por el arpegio de entrada, fusilado del “Ticket to ride”, sólo publicado unos meses antes.

“Why not you baby” (1969)

Acompañado por Doug Dillard, esta canción es tan triste como lo era la mirada que tenía Gene Clark. Sin duda una de sus cumbres como compositor e intérprete. En tres minutos cuarenta de melodía inmensa, concentra toda la resignación ante la derrota que, si no ha llegado ya, no tardará mucho en hacerlo. Teenage Fanclub reconocieron su deuda titulando “Gene Clark” a la canción que cerraba su Thirteen (1993).

“So you say you lost your baby” (1967)

De su primer disco en solitario, nos cae encima esta mezcla perfecta de garage y country electrocutado. Una canción marca de la casa que mezcla desolación y tristeza con el brillo de una melodía y coros arrebatadores. Ese inicio fue imitado una y mil veces por los grupos flequilleros de revival garagero de los 80.

“Life’s greatest fool” (1974)

No other es un disco que suscita división de opiniones, debido a una producción un poco (o bastante) desafortunada. El propio Sid Griffin es de la opinión que la versiones de las canciones que no se publicaron eran mucho mejores que las que finalmente salieron editadas, y probablemente esté en lo cierto. Pero más allá de la producción, el genio de Gene Clark vuelve a lucir en piezas como este “Life’s greatest fool”. Una letra pesimista que viene arropada por una melodía atemporal marcada a sangre y fuego por el mejor country rock/folk rock/cosmic american music/americana… Lo que usted quiera, pero una canción enorme.

“White light” (1971)

Un poco de luz blanca, pero esta vez muy lejos del trágico blanco dreyeriano. Apoyado en una armónica que decora con euforia campestre una melodía que remite al Bob Dylan más mundano,feliz e intrascendente (si es que hay un Dylan así), Gene Clark canta con alegría y contagiosa despreocupación. Una de la muchas maravillas que guarda el LP de igual nombre, probablemente su disco más completo.

+++

Sid Griffin actuarà a La Movida acompanyat de CJ Hillman, Xavier Escutia, Miquel Gibert, Carles Garau i Joey Amengual.

Cartell Sid Griffin

Madame
About Madame
Gestora del bordell 40PUTES.